ROZDZIAŁ I – POSTANOWIENIA OGÓLNE
Stowarzyszenie Terytorialni jest organizacją działającą na podstawie Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. "Prawo o stowarzyszeniach" oraz postanowień niniejszego statutu.
- Stowarzyszenie działa na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.
- Siedzibą Stowarzyszenia jest Kraków.
Art. 3
Stowarzyszenie zostało powołane na czas nieoznaczony.
Art. 4
Stowarzyszenie może używać własnych symboli i pieczęci.
Art. 5
Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej swoich członków. Do prowadzenia swych spraw stowarzyszenie może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków.
Art. 6
Celem Stowarzyszenia jest działanie na rzecz:
- strzelectwa, strzelectwa sportowego i kolekcjonerstwa broni w rozumieniu przepisów Ustawy o broni i amunicji z dnia 21 maja 1999 r. z późniejszymi zmianami (Dz.U. 1999 Nr 53 poz. 549)
- obronności państwa i działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
- porządku i bezpieczeństwa publicznego
- podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej
- działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych
- ratownictwa i ochrony ludności
- pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju
- przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym
- ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego
- wspierania i upowszechniania kultury fizycznej
- ochrony dziedzictwa przyrodniczego
Art. 7
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
- przygotowywanie programów szkolenia, ćwiczeń i kursów
- organizowanie szkoleń, wykładów, ćwiczeń, zawodów i kursów
- prowadzenie kampanii społecznej na rzecz powołania obywatelskiego komponentu sił zbrojnych
- udział w obchodach i uroczystościach patriotycznych
- współpracę i współdziałanie z organami administracji publicznej, w tym samorządowej, jednostkami wojskowymi i innymi podmiotami
- prowadzenie działalności wydawniczej i informacyjnej
- organizację konferencji, seminariów, odczytów, wykładów
- przygotowywanie projektów aktów prawnych.
- współdziałanie, na zasadach subsydiarności (pomocniczości), z wyspecjalizowanymi i ustawowo upoważnionymi do tego podmiotami. Cele szkoleniowe będą realizowane przez odpowiednio wykwalifikowane osoby, przy respektowaniu powszechnie obowiązujących przepisów prawa z zakresu bezpieczeństwa, porządku publicznego, ratownictwa i ochrony ludności.
Art. 8
Stowarzyszenie może być członkiem innych organizacji krajowych.
Art. 9
- Stowarzyszenie w swym działaniu przestrzega zasad apolityczności, apartyjności, transparentności oraz praworządności.
- Stowarzyszenie jest niezależne ideowo i organizacyjnie od partii, ruchów i organizacji o charakterze politycznym.
- Zabronione jest prowadzenie działalności partyjnej i politycznej w strukturach Stowarzyszenia.
- Członkowie wybieralnych władz Stowarzyszenia nie mogą być członkami partii politycznej, w takim wypadku z chwilą wstąpienia do partii politycznej mandat takiej osoby wygasa.
- Zabronione jest posługiwanie się nazwą lub symbolami Stowarzyszenia w celu prowadzenia działalności partyjnej lub politycznej.
ROZDZIAŁ II – CZŁONKOSTWO W STOWARZYSZENIU
Art. 10
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
- kandydatów
- członków zwyczajnych
- członków wspierających
- honorowych.
Art. 11
- Kandydatem może być osoba fizyczna spełniająca następujące warunki:
1) posiadająca obywatelstwo Rzeczypospolitej Polskiej
2) posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych
3) niekarana
4) złożyła deklarację członkowską
5) została przyjęta uchwałą zarządu w poczet członków kandydatów - Kandydat ma prawo zgłaszać wnioski do władz Stowarzyszenia.
- Kandydat ma obowiązek:
1) przestrzegać statutu i uchwał władz Stowarzyszenia, w tym terminowo płacić składki członkowskie
2) aktywnie uczestniczyć w działalności Stowarzyszenia.
Art. 12
- Członkiem zwyczajnym jest osoba spełniająca wymogi dla kandydata, przyjęta przez Zarząd uchwałą w poczet członków zwyczajnych.
- Członkiem zwyczajnym zostaje osoba, która pozytywne zaliczyła egzamin (certyfikację podstawową) szczegółowo określoną uchwałą walnego zgromadzenia.
- Członek zwyczajny ma bierne i czynne prawo wyborcze do władz stowarzyszenia oraz przysługują mu prawa Kandydata.
- Członek zwyczajny ma obowiązek
1) przestrzegać statutu i uchwał władz Stowarzyszenia, w tym terminowo płacić składki członkowskie
2) aktywnie uczestniczyć w działalności Stowarzyszenia.
Art. 13
- Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub osoba prawna, przyjęta w poczet członków wspierających uchwałą Zarządu.
- Członek wspierający ma takie prawa jak Kandydat.
- Członek wspierający ma obowiązki takie jak Kandydat oraz dodatkowo obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia.
Art. 14
- Członkiem Honorowym może zostać osoba fizyczna, na podstawie uchwały Zarządu.
- Członek Honorowy posiada prawa i obowiązki członka zwyczajnego ale jest zwolniony z obowiązku płacenia składek członkowskich.
Art. 15
- Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje w przypadku:
1) złożenia rezygnacji do Zarządu
2) śmierci, utraty pełnej zdolności do czynności prawnych, prawomocnego skazania za przestępstwo lub utraty obywatelstwa Rzeczypospolitej Polskiej – w przypadku osób fizycznych
3) likwidacji lub ogłoszenia upadłości likwidacyjnej przez osobę prawną - Ponadto Zarząd może uchwałą pozbawić członkostwa w Stowarzyszeniu z następujących przyczyn:
1) rażącego nieprzestrzegania postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia, w tym w szczególności braku terminowego opłacania składek członkowskich
2) działania na szkodę Stowarzyszenia
3) dopuszczenia się czynu niegodnego członka Stowarzyszenia. - Od uchwały Zarządu w przedmiocie skreślenia z listy członków przysługuje odwołanie do Komisji Rewizyjnej w terminie 14 dni od daty doręczenia uchwały
ROZDZIAŁ III – WŁADZE STOWARZYSZENIA
Art. 16
Władzami Stowarzyszenia są
- Walne Zebranie Członków/Walne Zebranie Delegatów
- Zarząd
- Komisja Rewizyjna
Art. 17
- Kadencja wszystkich wybieralnych władz Stowarzyszenia trwa 4 lata.
- Członkowie wybieralnych władz Stowarzyszenia wybierani i odwoływani są w głosowaniu jawnym lub tajnym, w zależności od decyzji Walnego Zebrania Członków.
- Nie można w tym samym czasie łączyć mandatu członka Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
- Członek Komisji Rewizyjnej nie może pozostawać w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia, albo być związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, lub podległości służbowej z żadnym członkiem Zarządu.
- Uchwały wszystkich władz Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków, o ile postanowienia statutu nie stanowią inaczej.
- Członkowie Zarządu i Komisji Rewizyjnej nie biorą udziału w głosowaniu nad uchwałami Walnego Zebrania Członków w przedmiocie zatwierdzania sprawozdań z ich działalności albo udzielania absolutorium.
Art. 18
- Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia, może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zebranie Członków zwoływane jest przez Zarząd raz na 4 lata.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwoływane jest przez Zarząd:
1) z własnej inicjatywy,
2) na wniosek Komisji Rewizyjnej,
3) na pisemny wniosek ponad połowy członków zwyczajnych. - O terminie Zwyczajnego i Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków wraz z proponowanym porządkiem obrad Zarząd zawiadamia członków.
- Jeśli zawiadomienie o drugim terminie Walnego Zebrania Członków nie stanowi inaczej, odbywa się ono godzinę później jak w pierwszym terminie i w tym samym miejscu, przy czym uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, a bez względu na liczbę obecnych w drugim terminie, jeśli dalsze postanowienia nie stanowią inaczej.
- Uchwały Zwyczajnego i Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków są podejmowane w głosowaniu zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków.
- W przypadku równego rozłożenia głosów w trakcie głosowania, decyduje głos przewodniczącego Walnego Zebrania Członków.
- Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
1) wybór członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej
2) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
3) decydowanie w sprawie udzielania absolutorium Zarządowi,
4) uchwalanie zmiany statutu
5) podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia oraz o przeznaczeniu jego majątku.
Art. 19
- Jeżeli w danym roku w dniu 1 stycznia, liczba członków zwyczajnych przekroczy liczbę 200 osób, Walne Zebranie Członków zostaje zastąpione Walnym Zebraniem Delegatów.
- Delegaci wybierani są w głosowaniu jawnym w drodze elektronicznej.
- Kandydatami na delegatów są wszyscy członkowie zwyczajni pod warunkiem zgłoszenia się na Listę Kandydatów na Delegatów w sposób i w terminie wskazanym w Uchwale Zarządu traktującej o zwołaniu Walnego Zebrania Delegatów.
- Głosowanie na delegatów odbywa się w ten sposób, że Zarząd przesyła do wszystkich członków zwyczajnych, na ich adresy email wskazane w deklaracji członkowskiej lub następnie zmienione, listę kandydatów na delegatów ze wskazaniem terminu oddawania głosów. Głosowanie odbywa się poprzez przesłanie e-maila zwrotnego w terminie wskazanym w Uchwale Zarządu z załącznikiem zawierającym listę delegatów, na których członek oddaje głos w formacie PDF lub przez zabezpieczony system głosowania on-line.
- Głos jest nieważny jeżeli:
1) wskazano w nim więcej niż 80 nazwisk delegatów,
2) wskazano w nim osobę lub osoby spoza listy kandydatów na delegatów,
3) przesłano więcej niż jeden mail z głosami,
4) głos nadszedł z emaila nie wskazanego przez członka w deklaracji członkowskiej lub później przez niego nie zmienionego
5) głos wpłynął po lub przed terminem wskazanym do głosowania - Delegatami zostaje pierwsze 80 osób, które uzyskały największą ilość głosów. W przypadku gdy równą ilość głosów otrzymało więcej niż 80 osób, wszystkie one zostają Delegatami. W przypadku jednak gdy liczba delegatów miałaby przekroczyć 100 osób, dla osób o równej liczbie głosów zarządza się drugą turę głosowania. Kadencja Delegata kończy się z upływem końca roku poprzedzającego kolejny Zwyczajny Zjazd Delegatów lub Członków, stosownie do treści ust. 8.
- Lista Delegatów zostanie podana do wiadomości członków stowarzyszenia w Uchwale Zarządu.
- Kadencja Walnego Zebrania Delegatów kończy się z upływem końca roku poprzedzającego kolejny Zwyczajny Zjazd Delegatów lub Członków.
- Mandat delegata wygasa:
1) w przypadku utraty członkostwa zwyczajnego
2) nie wybrania na kolejną kadencję.
Art. 20
- Zarząd składa się z co najmniej 3 członków, w tym Prezesa, Wiceprezesa lub Wiceprezesów oraz Skarbnika, wybieranych na pierwszym posiedzeniu Zarządu ze swojego składu.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się nie rzadziej niż raz na kwartał, zwołuje je Prezes Zarządu.
- Zarząd podejmuje decyzję w drodze uchwały zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków Zarządu.
Art. 21
- Do kompetencji Zarządu należy:
1) kierowanie bieżącą działalnością Stowarzyszenia
2) realizowane uchwał Walnego Zebrania Członków
3) zwoływanie Zwyczajnego i Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków,
4) ustalanie wysokości składek członkowskich
5) zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia
6) przyjmowanie i skreślanie członków,
7) uchwalanie i zatwierdzanie regulaminów
8) wydawanie instrukcji i zarządzeń organizacyjnych,
9) powoływanie wewnętrznych jednostek organizacyjnych,
10) podejmowanie uchwał o zmianie statutu w zakresie związanym z zaleceniami i poleceniami Krajowego Rejestru Sądowego i organu nadzoru. - Do składania oświadczeń woli w imieniu Stowarzyszenia upoważnieni są Prezes Zarządu, Wiceprezes Zarządu i Skarbnik samodzielnie lub dwóch członków zarządu łącznie.
- Do kompetencji Prezesa Zarządu należy kierowanie pracami Zarządu.
- Członkowie Zarządu nie mogą otrzymywać wynagrodzenia za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją.
Art. 22
- Komisja Rewizyjna składa się co najmniej z 3 osób, w tym wybieranych ze swojego grona przewodniczącego, jego zastępcy i sekretarza.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Stowarzyszenia.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
1) kontrola całokształtu działalności Stowarzyszenia
2) wnioskowanie o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania
3) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu
4) ocena pracy Zarządu
5) składanie sprawozdań na Walnym Zebraniu Członków, wraz z oceną działalności Stowarzyszenia i Zarządu
6) składanie wniosków w sprawie udzielania Zarządowi absolutorium - Uchwały Komisji Rewizyjnej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności wszystkich jej członków.
Art. 23
W przypadku gdy skład władz wybieralnych Stowarzyszenia ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji , której dokonują pozostali członkowie organu, który uległ zmniejszeniu. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu organu.
ROZDZIAŁ IV – MAJĄTEK STOWARZYSZENIA
Art. 24
- Stowarzyszenie może prowadzić działalność odpłatną i nieodpłatną pożytku publicznego w sferze działań określonych art. 4 ustawy z dnia 24 czerwca 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst pierwotny: Dz. U. 2003 r. Nr 96 poz. 873 z póź. zm.) zgodnie z celami Stowarzyszenia i Polską Klasyfikacją Działalności.
- Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej.
- Źródłami majątku Stowarzyszenia są:
1) składki członkowskie
2) darowizny, zapisy i spadki oraz środki pochodzące z ofiarności publicznej i sponsoringu
3) dotacje, subwencje, udziały, lokaty
4) przychody z odpłatnej działalności pożytku publicznego. - Zabronione jest:
1) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi
członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej "osobami bliskimi"
2) przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach
3) wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to
wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
4) zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
ROZDZIAŁ V – TERENOWE JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE
Art. 25
- Terenowymi jednostkami organizacyjnymi Stowarzyszenia są Pododdziały i Samodzielne Pododdziały.
- Celem działania Pododdziałów i Samodzielnych Pododdziałów jest koordynowanie udziału ich członków w szkoleniach oraz organizowanie szkolenia, przy uwzględnieniu obowiązują cych w tym zakresie przepisów powszechnie obowiązującego prawa oraz uchwał władz Stowarzyszenia.
- Pododdział lub Samodzielny Pododdział może zostać powołany na obszarze odpowiadającym terytorium jednej gminy lub kilku gmin sąsiadujących wchodzących w skład jednego powiatu.
Art. 26
- Pododdziały są terenowymi jednostkami organizacyjnymi Stowarzyszenia, nie posiadającymi osobowości prawnej.
- Pododdziały tworzone i rozwiązywane są uchwałą Zarządu określającą teren ich działania oraz wskazującą dowódcę.
- Organem Pododdziału jest jednoosobowy Zarząd Pododdziału składający się z Dowódcy powoływanego i odwoływanego uchwałą Zarządu.
Art. 27
- Samodzielne Pododdziały posiadają osobowość prawną po wpisie do Krajowego Rejestru Sądowego.
- Samodzielne Pododdziały tworzone i rozwiązywane są uchwałą Zarządu określającą teren ich działania oraz wskazującą dowódcę, podejmowaną na pisemny wniosek co najmniej 4 członków zwyczajnych Stowarzyszenia mających miejsce zamieszkania na terenie przyszłego działania Samodzielnego Pododdziału.
- Organem Samodzielnego Pododdziału jest jednoosobowy Zarząd Samodzielnego Pododdziału składający się z Dowódcy powoływanego i odwoływanego uchwałą Zarządu.
- Do kompetencji Dowódcy Samodzielnego Pododdziału należy:
1) kierowanie bieżącą działalnością Samodzielnego Pododdziału
2) realizowane uchwał Walnego Zebrania Członków
3) ustalanie wysokości składek członkowskich
4) zarządzanie majątkiem Samodzielnego Pododdziału
5) przyjmowanie i skreślanie członków Samodzielnego Pododdziału
6) wydawanie instrukcji i zarządzeń organizacyjnych
7) powoływanie wewnętrznych jednostek organizacyjnych - Samodzielny Pododdział może prowadzić działalność odpłatną i nieodpłatną pożytku publicznego w sferze działań określonych art. 4 ustawy z dnia 24 czerwca 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst pierwotny: Dz. U. 2003 r. Nr 96 poz. 873 z póź. zm.) zgodnie z celami Stowarzyszenia i Polską Klasyfikacją Działalności.
- Samodzielny Pododdział nie prowadzi działalności gospodarczej.
- Źródłami majątku Samodzielnego Pododdziału są:
1) składki członkowskie
2) darowizny, zapisy i spadki oraz środki pochodzące z ofiarności publicznej i sponsoringu
3) dotacje, subwencje, udziały, lokaty
4) przychody z odpłatnej działalności pożytku publicznego. - Do składania oświadczeń woli w imieniu Samodzielnego Pododdziału upoważniony jest Dowódca.
- Umowy pomiędzy Samodzielnym Pododdziałem a jego Dowódcą zawiera pełnomocnik wskazany przez Zarząd Stowarzyszenia.
- W przypadku rozwiązania Samodzielnego Pododdziału uchwała Zarządu wskazuję osobę Likwidatora. Likwidator zakańcza bieżącą działalność Samodzielnego Pododdziału, w szczególności ściągając wierzytelności oraz wypełnia zobowiązania. Pozostały majątek przekazuje na rzecz Stowarzyszenia i składa wniosek o wykreślenie Samodzielnego Pododdziału z Krajowego Rejestru Sądowego.
ROZDZIAŁ VI – POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Art. 28
Zmiana Statutu wymaga uchwały Walnego Zebrania Członków powziętej większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy liczby członków uprawnionych do głosowania, a bez względu na liczbę obecnych w drugim terminie Walnego Zebrania Członków.
Art. 29
- Rozwiązanie Stowarzyszenia wymaga uchwały Walnego Zebrania Członków powziętej większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy liczby członków uprawnionych do głosowania.
- Uchwalając rozwiązanie Stowarzyszenia, Walne Zebranie Członków określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenie majątku Stowarzyszenia. Rozwiązanie Stowarzyszenia wymaga uchwały Walnego Zebrania Członków powziętej większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy liczby członków uprawnionych do głosowania.